onsdag 19 september 2018



BIBLIOTEK och BOKHANDEL

Min kärlek till det tryckta ordet (och bilden!) gör att jag trivs väldigt bra i miljöer som bokhandeln och bibliotek.

Gärna med en kopp kaffe. Lyckligtvis finns det anslutande caféer eller mysigare hörnor att hänga i och/eller fika i under tiden man botaniserar bland lektyren.

Tidningar, tidskrifter, fotoböcker, konstböcker. Precis allt (nästintill) som man vill avnjuta, erbjuds. Och hela atmosfären cirkulerar runt det tryckta ordet. Samt bilderna.







Gränslösa i Båstad


Ibland (minst en gång varannan månad) sitter jag där på något bibliotek ett par timmar och bara slöläser tidskrifter, bläddrar i foto- och konstböcker eller barnböcker. Och lyssnar lite då och då på vad folk lånar, frågar efter. Säger att de gillar.
Jag besöker nästan alltid andra städers utbud av bokhandel och bibliotek också.

Bara hänger liksom. Det är stillsamt, det är böcker överallt från golv till tak och det är vilsamt. Och även om jag inte tycker att det kommer någon idé just då när jag är där, så har jag nästan alltid något antecknat i mitt medhavda block när jag går därifrån. Någon intressant människa jag har läst om, som har skapat något, någon författare man aldrig hört talas om etc.

Sveriges mest intressanta tidning

... med de mest läsvärda artiklarna inom precis ALLA områden är helt klart

Dagens industri WEEKEND

- som utkommer, i princip, varje fredag. 









Jag har i omgångar prenumererat på Di, vars huvudbilaga också såklart är läsvärd, men det är ingen billig historia med abonnemanget så låna den på något bibliotek!

På vissa filialer kan du även få gamla nummer gratis, sådana som ska makuleras för de är ett år eller mera.

Huvudbiblioteken brukar dock säga nej p g a merarbetet däromkring.

I helt fantastiska D i WEEKEND läser du om det som inte går att läsa om någon annanstans!

Sedan spelar det ingen roll om det är rymden, isbjörnar på Svaalbard eller polkagriskokandets historia. Musiker, framgångsrika företag, småföretagare, konstnärer eller svampnörderi.

Man hittar ALLT här. Definitivt landets bästa tidning.


Unna dig den läsningen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar