måndag 17 september 2018



DET BÄSTA MED ATT VARA FÖRFATTARE...?

Friheten att uttrycka sig.

Skriva har jag ju alltid gjort i och för sig. Men nu skriver jag och får dessutom BETALT för att göra det. Höjden av lycka kan tyckas.

Är man ordknarkare som jag är, så är detta yrke det ultimata. Ja, visst - man kan vara journalist, reporter, redaktör eller arbeta på en informationsavdelning och också arbeta med ord. Och trivas. Men det är något speciellt med författaryrket.






Jag listade vad jag känner för mitt jobb:

GLÄDJE, 
Ren och skär glädje.

MIN VÄRLD!
Min egen bubbla, mitt Universum.

MIN SJÄL...
Mitt innersta talar till mig när jag skriver.

JAG FÅR BETAAAAALT
Helt otroligt egentligen. Min hobby ger mig en inkomst.

STOLTHET
Min hjärna är den kroppsdel jag är mest stolt över.

LYCKA
Ibland till och med eufori. Mental orgasm? Utdragen sådan.

ERKÄNNANDE
Jag tänker, alltså finns jag. Vad trevligt att fler än jag uppskattar mig.

MITT "BARN"
Varje manus, bok älskar man som en litet knytt.
I början behandlar man det som en extremt efterlängtat bebis och när det har några år på nacken så blir det som en tonåring. Det är riktigt kul att hänga med dem - ibland.

MITT LIV
Vad fan skulle jag göra annars? Vara en robot, känslolös maskin. Jag har försökt att inte skriva. Det dödade nästan min själ.

FRIHET
Det känns som att man kan flyga. Att inget är omöjligt. Att precis allt är möjligt.






KUL, SPÄNNANDE, INTRESSANT
För att sätta vardagliga ord på författarlivet. Om någon som inte skriver frågar. För de fattar ju inte känslan ändå.

REN OCH SKÄR KÄRLEK
Till sig själv. Böckerna är ju jag.

ARBETSKAMRATER
Viss form av det. Att skriva utan att publiceras är eeeensamt. När du får bokkontrakt har du helt plötsligt arbetskamrater
- i alla fall några timmar om året...

UTVECKLING
Det är ett ständigt flöde i hjärnan.  Nya idéer kommer som en sprängande, kraftfull flod. Ibland som en liten porlande vårbäck.

MENINGSFULLHET
Jag skulle kunna säga det varje dag. Utan orden förtvinar jag.

FANTASTISKT VARDAG
Att hänga tvätt och städa toan känns numera helt ok som paus. Du vet ju vad du ska göra sedan, efteråt. Skriva mer.

ANDNING
Jag äter, sover andas text - och bild.

MÅLGÅNG
Att inte bli publicerad kändes som ett sprinterlopp där man aldrig nådde mål...

RESOR
För inspiration, paus och uppladdning. Resor till förlagen är som att bli bjuden till balen. Jag är Askungen som fått lov att komma in.

NÖJE
Skrivandet är min hobby, min kärlek, mitt nöje som nu är mitt yrke.

ÖPPNAT UPP MITT INRE
Jag visste inte helt vad jag tänkte själv. Skrivandet gav mig nyckeln till det absolut innersta.

SKOJ, KUL, ROLIGT
Ibland kan det vara så enkelt. Det är kul helt enkelt. Enough.

MYSIGT
På hösten och vintern; skriva med tekoppen nära och i mjukisbrallor, raggsockor och bara vara ifred.

ANSVAR
Vuxenpoängen sköt i höjden i och med kontrakten.

FÖRÄLSKELSE
En förälskelse som aldrig tar slut. Den ultimata kärleksrelationen.

MENINGEN MED LIVET
Kärnan i min existens.

KARRIÄR
Utveckling. Hela tiden.

FULLKOMLIGHET
Man känner sig hel.


Gör din lista.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar