tisdag 16 oktober 2018



 Olika förlag, olika genrer, olika sidor av dig...

Erbjudande om avtal no 2, för mig, kom 11 dagar efter att jag fått mitt första erbjudande om bokkontrakt.


Det första förlaget som jag skrev kontrakt med är medelstort och på (ordentlig) framfart. Det här är ett litet och oansenligt förlag som jag aldrig hört talas om innan. Någonsin.







Hittade det av en slump och skickade in en novell. Innan jag skulle åka iväg någonstans på kvällen. Samma dag skickade jag detta manus till 9 andra förlag. 

Det lilla förlaget svarade via mejl, efter en kvart.

Mycket känslomässigt meddelande; 
" Det här är såååååå bra. Vilket driv i texten."

Jag satt i bilen, det var skumt, nästan mörkt ute, jag såg dåligt på telefonen och hade heller ingen internetuppkoppling. Så jag kunde inte följa länken till förlagets hemsida eller avtalet.

Stannade till vid ICA. (De flesta ICA handlare har gratis wifi - om butiken inte är alltför liten vill säga).

Och sedan snurrade tankarna.

Jag vill, men herregud, ingen känner till deras böcker... eller?

Det är verkligen en litet anonymt förlag. Men varför inte?

 Jag gillar mångfald, jag gillar olika, jag gillar högt och lågt, stort och smått.

Och jag vill bli publicerad!

Men kommer det ens att bli några intäkter... Alls?








Tänk OM ett större förlag säger ja efter en månad, när DE har läst det...?

Och så vidare och så vidare. Ja, eller nej. Kanske ändå eller njaeee... Det var ganska tvära kast. 

Jag svarade naturligtvis ja och skrev på ett endast 1 sida långt avtal/kontrakt nästa dag. (Till skillnad mot första förlagets 10 sidor).

Någonstans där i tvivlet så kändes det hela tiden som om att jag ville ha så många kontrakt som möjligt med flertalet förlag.

Varför då?

För då får jag göra det jag vill. Det jag är bra på.

SKRIVA.

Författa! Skapa. Leva. Enligt mig. Leva! 

Skriva är att vara, finnas, vara levande.

Och rita.

Omslagen till båda titlarna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar