måndag 17 september 2018



KRAMPA

Nej, jag menar inte att få håll. Jag menar inre aggressivitet. Som hindrar dig i skrivandet. Du vet säkert inte ens om att du bär på den. Ilskan eller frustrationen.

Den värsta sorten är just den man inte är medveten om. Som man istället tror är en självsäker, tuff, framåt, drivande business attityd. Eller boss-approach.






Är du:

chef/egenföretagare/VD/viceVD/marknadschef/ensam mamma/självförsörjande/förstfödd/"duktigflicka"-typen/ordförande/ensamjobbare/idrottsledare/föreståndare/extremt ansvarstagande/arbetsledare/personalchef

... eller flera av dessa samtidigt är chansen att din "jag klarar mig själv" - stil är något som egentligen gör dig stel, hård och tuff.


Jag hade ingen som helst ro att överhuvudtaget ens titta på folk som gjorde yoga.
Jag blev irriterad, rastlös och otålig när någon nämnde att yoga var så fantastiskt.

Slöseri med tid tyckte jag.

Sitta stilla (eller stå) i konstiga ställningar. När man kunde göra så mycket produktivt, istället...

Jag rös av yoga-mentaliteten.

Nu vet jag vad det var. En inre frustration. Som löstes upp med... just yoga.


Jag provade flera varianter och märkte att jag fick tillbaka min kroppsliga vighet väldigt snabbt, men jag kom inte till ro inombords. Tills jag provade detta:

Intuitiv stilla dans i 30 minuter 3 ggr/vecka till långsam musik. Hemma, ensam.

När du rör dig helt sakta, utan plan, och bara är händer något med sinnet. Stäng av allt annat ljud (du ska inte höra diskmaskin, tvättmaskin, fläkt el dylikt heller). Se till att ingen kommer inom en halvtimme och avbryter dig.


Rör dig HUR DU VILL, väldigt långsamt, mjukt, till nedanstående ljud, musik. Blunda gärna. Slappna av. Helt.

Prova dig fram med dessa:











Tidigare var jag smått allergisk mot den här typen av extremt stilla musik. Nu har jag en helt annan centrerad ro i kroppen.
Vilket hjälper mig privat lika mycket som i skrivandet.

NJUT, men gör detta ensam.
Du kan också ha ljuden på i bakgrunden i din vardag. 

Lugnande. Och resultatet blir kreativt tänkande, handlande, skrivande. Utan frustration.


Magiskt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar